niedziela, 2 stycznia 2011

Haiku noworoczne

  Uwielbiam haiku. To niewiarygodne, że w tak małej formie można tak wiele wyrazić. Gdy je czytam, często zdarza mi się krzyknąć ach, no jasne czy klepnąć się w czoło...bo zawierają tak trafne spostrzeżenia. Subtelny minimalizm haiku potrafi w sobie zamknąć złożoność tego świata w kilku słowach. I to jest piękne. 
Początkowo haiku  było rodzajem rozrywki towarzyskiej, podczas której uczestnicy wyrażali swoje emocje i myśli słowami, tworząc w ten sposób spontaniczne wierszyki.  Z czasem ta  zabawa awansowała do roli poezji - doskonałego "zapisu pojedynczego doświadczenia", który "przerywa zwykły upływ czasu i pojawia się jako jedna szczególna chwila, w której intuicyjnie pojmujemy głębszą, bardziej zasadniczą rzeczywistość ukrytą w rzeczach lub ludziach".


Nowy Rok —
po nocnej kanonadzie
niebo bez ptaków

A.  Augustin

rześki poranek
na szybach starych okien
noworoczny mróz

G. Sionkowski
 

mój stary kożuch
na wytartym kołnierzu
noworoczny śnieg

J. Margolak


pusta droga –
w starych koleinach
noworoczny śnieg

B. Sibiga
zdjęcia z internetu

7 komentarzy:

  1. A ja właśnie do końca nie rozumiem tego wyrazu... ale to z koleinami mi się podoba :)

    Udanego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
  2. cisza
    jak okiem sięgnąć
    śnieg

    Iwona Danuta Startek

    OdpowiedzUsuń
  3. Super, podoba mi się....Też lubisz haiku Aniu?...mam nieodparte wrażenie, że jesteśmy pokrewnymi duszami....:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj, tak lubię haiku....mówiąc w skrócie -to takie nic, a jednak coś!.... haiku daje ogromne możliwości wyrażania swoich myśli, uczuć w tak krótkiej formie, ale nie każdy to potrafi, a jeszcze inny nie rozumie i nie akceptuje. A ja lubię i bardzo mi się podoba, sama coś tam czasem sklecę, ale brak odwagi na pokazanie!!! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj Aniu.
    Cieszę się że spodobał Ci się mój "okruszek".
    W tym roku napisałem nowy:

    Nowy Rok —
    kupujący kalendarz
    żąda gwarancji

    Pozdrawiam ciepło,
    Adam

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj Adamie! Bardzo mi miło, że autor haiku się do mnie odzywa:)..z miłą chęcią będę zaglądać do Twojego bloga, by śledzić Twą twórczość:)

    OdpowiedzUsuń